Michcioperz

Ta strona jest również dostępna w następujących językach: English

Blog

Fediwersum jak miecz obosieczny

1417 słów, ~7 min.

Przez długie lata moim ulubionym portalem społecznościowym był Twitter. Nie wiem, czy to przez krótkie wpisy, czy przez łatwe nawiązywanie znajomości, czy przez coś innego, ale tak było. Jednak od trzech lat moja uwaga dzieli się między Twittera a tak zwane fediwersum. Chciałbym krótko opowiedzieć, czym to fediwersum jest, jakie ma problemy i jak to się ma do Twittera. Rys historyczny Czym jest Fediwersum i dlaczego? W kwietniu 2017 roku z czeluści Githuba do społecznego światka osób obytych z technologią (nie stricte programistów) przebił się Mastodon – oprogramowanie do hostowania portali społecznościowych podobnych do Twittera.

Moja prezentacja na BSD-PL #11

112 słów, ~1 min.

W marcu wystąpiłem na spotkaniu polskiej grupy użytkowników BSD BSD-PL. Przedstawiłem tam porównanie mechanizmów, jakie można wykorzystać na Linuksie, OpenBSD i FreeBSD do skonstruowania środowiska uruchomieniowego na Olimpiadzie Informatycznej, które pozwoli na zmierzenie czasu i pamięci zużywanych przez programy zawodników oraz unieszkodliwi wywołania systemowe, które nie są potrzebne do działania, a mogą zaszkodzić np. systemowi sprawdzającemu. Przygotowywanie prezentacji było właściwie moim pierwszym poważniejszym kontaktem z systemami BSD (chociaż do dzisiaj nie udało mi się zainstalować i doprowadzić do desktopowej używalności żadnego BSD) i sporo z tego wyniosłem (szczególnie z uwag bardziej doświadczonych odbiorców podczas prezentacji).